mandag 23. januar 2012

Om bildene av grønlandsmåke + noen flere fuglearter










Å fotografere grønlandsmåke sist lørdag var stort. Det første bildet i blogginnlegget under var jeg ekstra godt fornøyd med, med skikkelig vingestrekk og åpent nebb. Så har jeg da også fått flere positive kommentarer på akkurat det bildet.

Lyset denne dagen, både ved Nidarø og ved Øysand, var ikke det mest spennende. På begge stedene ble grønlandsmåkene fotografert i litt flatt lys, uten hjelp fra sollyset. Dermed framsto, særlig de første bildene fra Nidarø, med tydelig blåstikk.

Jeg har prøvd å jobbe noen mer med det ene bildet. På det ene bildet i dette blogginlegget har jeg fjernet noe av blåstikket. Dermed ble bildet noen hakk bedre. Enda bedre synes jeg det ble da jeg helt fjernet fargene og laget et rent sorthvitt bilde. Hva synes du? Gi meg gjerne en kommentar på det.

Jeg legger ved også sju andre fuglebilder, alle tatt ved Nidelva sist lørdag. Kråkene er fra parkeringa ved Nidarø (med ei skikkelig uskarp kråke, noe jeg synes passet godt her). Flokken med stokkender er også fra Nidarø. Gråmåkene (alle ungfugler fra i fjor) ble tatt fra gangbrua og dermed i "fugleperspektiv". Noen krikkender (en hann og noen hunner) holdt også til ved Nidarø.

De to stokkandportrettene er fra Nedre Leirfoss. Nå kommer endelig sola ned under fossen! Framover bør det derfor kunne bli litt mer spennende lys ved dette "smultonställe" for fuglefotografer.

Det siste bildet viser tre hanner av toppand, tatt ved Tanemsbrua. Toppand er en vanlig overvintringsart i Nidelva. Jeg så toppender flere steder langs Nidelva.

2 kommentarer:

  1. Anonym23/1/12

    Grønnlandsmåke bildet ble bedre som allerede var veldig flott fra før!
    Og er enig med deg at det gjorde seg i svart/hvitt!

    Flotte portretter av stokkende! Fint lys og lav kameravinkel!

    Ha en fin fotouke!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Leiv Arne! Nå kommer lyset bare mer og mer tilbake. Blir ei flott lystid framover!!!

    SvarSlett