lørdag 21. januar 2012

Grønlandsmåkene kom med uværet











De siste par ukene har det vært grønlandsmåker mange steder i Trondheimsfjorden. Dette er en art som sjelden opptrer her. Noen enkeltindivider kan dukke opp enkelte vintre. Denne gangen dreier det seg om flere titalls individer, på flere steder langs fjorden. Årsaken er nok det kraftige uværet vi hadde med blant annet orkanen Dagmar.

Lørdagens fotoutflukt gikk derfor til to "sikre" steder for grønlandsmåker. Først tok jeg turen til Nidarø i Trondheim. Der har ett eksemplat holdt til de siste dagene, en såkalt 3K, det vil si en fugl i sitt tredje kalenderår.

Etter litt foring av stokkendene og gråmåkene med brødbiter, dukket den lyse grønlandsmåka opp. Dermed fikk jeg tatt mine første bilder av denne arten. Mange bilder ble det av fuglen i aktivitet. Den kjempet med endene og måkene om brødbitene.

På det andre bildet vises bare vinger av måkene. Tydelig å se at grønlandsmåka er mye lysere enn ungfuglene av gråmåke! Dessuten er vingene både lengere og smalere.

Det andre stedet jeg fikk fotografert grønlandsmåker i dag, var ved Øysand. Der kunne jeg telle hele 9 individer. Også der ble det noen bilder av denne "sjeldne" måkearten (de fire siste bildene).

2 kommentarer:

  1. Anonym21/1/12

    Flotte bilda av måka Einar. Børge

    SvarSlett
  2. Ser jeg må ta meg en tur ut på jakt etter sjeldenheter når jeg kommer oppover til trøndelag igjen. Grønlandsmåke har jeg enda til gode å se. Fine bilder.

    mvh Knut Børge

    SvarSlett