tirsdag 14. mars 2023

Kald vinter igjen i fjæra på Skatval

 

Oter (Bilde 1 - 7)







Stokkender (Bilde 8 - 9)


Ringduer

Landskap fra Skjervold (Bilde 11 - 16)







Onsdag i forrige uke var det ekstra kaldt og mye nysnø nede i fjæra på Skatval. Dermed ble det en kald vinterdag igjen, etter at vi litt tidligere hadde "vår" nede i fjæra, uten snø og med plussgrader.

For oteren har nok ikke dette så mye å si. Den er vant til at det svinger mye, og er godt pelskledd for å takle en ny kuldeperiode.

Det voksne individet jeg traff på denne dagen, tror jeg var en hann. Den lå rolig på en større stein da jeg nærmet meg. Like etter var den igang igjen med å finne mere å spise, langt ut fra land og på flo sjø.

Den store flokken med stokkender tok til vingene da to unge havørner fløy forbi. Roen senket seg igjen like etter da endene ble klar over at de hadde lite å frykte.

En flokk på hele 25 ringduer fikk jeg også sett og et par med gravender. Så en viss vårfølelse ble det, selv om gradestokken viste seks kuldegrader.

2 kommentarer:

  1. Fine og litt anderledes oterbilder i nysnøen da. Huff, liker ikke at våren blir skadelidende nok en gang, av dette hersens værfenomenet "brå oppvarming av stratosfæren"!

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Terje! Ja, ikke ofte jeg har fått bilder av oter i snø. Men, nå kommer snart våren, tror jeg.

    SvarSlett