fredag 24. mars 2023

1000 ærfugl og 100 tjeld inn for Stjørdal havn

 

Ærfugl (Bilde 1 - 7)







Unge gråmåker

Tjeld (Bilde 9 - 13)





Etter jobbslutt sist onsdag tok jeg turen ned til fjorden ved Stjørdal havn. 
Der har mange ærfugler holdt til den siste tida.

Det viste seg å stemme godt. Minst 1000 ærfugler lå på fjorden rett ut for havna.
Noen av dem kom svømmende mot der jeg stod, og dukket for å finne noe å spise.

Hva de fant å spise, skjønte jeg ikke helt. 
For verken blåskjell eller annen sjømat ble med ærfuglene opp fra dypet.
Noen andre som var der påstod at de spiste solsikkefrø, 
som andre igjen hadde strødd utover vannflata. Om dette stemmer, vet jeg ikke.

Litt lenger inne ved småbåthavna satt 100 tjeld på ei steinrekke ved flo sjø.
Det ble det et litt annerledes tjeldbilde av.

Like etter lettet den store flokken med tjeld og tok et par flyrunder fram og tilbake, 
før flokken løste seg opp. Slike massebilder av tjeld har jeg aldri tidligere tatt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar