lørdag 16. juli 2022

Mitt første møte med orkidéen knerot

 
















I forrige uke fant jeg orkidéen knerot for første gang på Skatval i Stjørdal. 
Bildene jeg viste i et blogginnlegg var ikke mye å skryte av, da makroobjektivet lå hjemme og de fleste av de ni eksemplarene vi fant ,hadde bare blomster i knopp.

For et par dager siden var jeg tilbake, og fant lett igjen denne forekomsten.
Da ble det litt bedre bilder, i gråvær og sterk vind!

Det er først når du kryper tett på denne lille og nærmest uanselige orkidéen, at du ser hvor spesiell og vakker den er. 

Dette fant jeg på Wikipedia om knerot:

Knerot (Goodyera repens) er en plante i orkidéfamilien (marihandfamilien).

Knerot er en liten, grønnhvit orkide. Den karakteriseres best ved at den har en krypende jordstengel, og dermed danner små grupper der den opptrer. Knerot har små bladrosetter ved basis av stengelen, med cirka 5 små, eggforma blader.

Stengelen til knerot bøyer seg i 90 graders vinkel ved basis, derav navnet til planta. Øverst på stengelen sitter et aks med 10–15 gulhvite blomster som vender til samme side. Planta snylter stort sett på andre planter, men den har allikevel klorofyll.Knerot vokser for det meste i barskog, i spredte grupper. I tillegg kan den vokse i bjørkeskograsmark og hei. Den opptrer aldri i store mengder, som regel finner en bare noen få planter som er vanskelige å få øye på.

Planta opptrer over det meste av landet. Den er imidlertid begrensa til lavlandet, og den er også sjeldnere i sørlige og vestlige deler av Norge. Fra 2021 er den kommet med i Norsk rødliste for arter som nær trua (NT).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar