fredag 15. juli 2022

En stilig råbukk og noen fugler nede i fjæra på Skatval


Årsunge av vipe


Fiskemåker (Bilde 2 - 6)














Par av tjeld og fiskemåke på Storsteinen


Par av tjeld


Stokkand hunn


Årsunger av stær


Årsunge av linerle


Blomstereng 1


Blomstereng 2


Råbukk (Bilde 14 - 18)












Selv om den trønderske sommeren stort sett er grå og med mye regn, skjer det noe merkelig av og til.
Det skjedde sist tirsdag morgen! Da skein sola på en skyfri og dermed blå himmel over Skatval!

Det var i dette morgenlyset jeg kom over råbukken ute på jordet like ved der vi bor på Skatval.
Han var mest opptatt av å spise frokost, men mitt nærvær forstyrret den litt i frokosten.

Jeg fikk mine bilder og råbukken sin morgentrim da den fant ut at skogen like ved var et noe tryggere sted. 
Like etter at jeg dro videre, var den nok tilbake på den samme jordet. Det har den vært i flere dager i det siste, men aldri i slikt vakkert morgenlys!

Nede i fjæra ved Vinge og Skjærvold var det også vakkert dagen etter, selv om det da var blitt overskyet. Blomsterenga viste fram sin fargepryd, og både fiskemåker, tjeld og et par andre fuglearter var å se.

Småfuglene ser ut til å ha lykkes med årets hekking. Dessverre så jeg få unger av både tjeld og fiskemåke. Det kan dessverre tyde på at de ikke har lykkes i like stor grad denne sommeren.

Den ene vipeungen ved Krøkesberget var fortsatt på plass i vegkrysset. Jeg så også en annen, og har sett at andre har observert mange flere i dette området. Flott for vipa! Og, en ekstra honnør til bonden som sikkert har tatt hensyn til vipereirene litt tidligere i sommer!

2 kommentarer:

  1. Hurra for vipene ved Krøkesberget! Hvordan går det med våre venner låvesvalene med alt regnet, håper de får sine kull på vingene.

    SvarSlett
  2. Anonym16/7/22

    Takk for også denne kommentaren! Ser låvesvalene flyr helt ned mot bakken nå. Håper de finner mat nok til seg og sine.

    SvarSlett