tirsdag 3. mai 2022

Tiurleik 5: Den nye sjefstiuren fikk besøk av bare ei røy (01.05. - 02.05.22)

 

Den nye "sjefstiuren" (Bilde 1 - 6)






Røy (Bilde 7 - 9)



Den nye sjefstiuren (Bilde 10 - 12)



Ung tiur (Bilde 13 - 16)




Den femte og siste natta på årets tiurleik "et sted i Trøndelag" ga noen bilder av den ny sjefstiuren ved denne tiurleiken, etter at jeg flyttet kamuteltet mitt.

Han kom litt seint i gang denne morgenen, både fordi været var av det ugreie slaget, med kraftig vind og kalde sluddbyger, og fordi det var lite røy å se ved leiken denne morgenen.

Da ei røy dukket opp, ble han mer hissig og spilte villig vekk. Problemet var at denne røya ikke var av det slaget som ønsket nærkontakt med sjefstiuren. Hun holdt seg mye oppe i noen furutrær. 

Da røya omsider kom ned på bakken, og nærmet seg snøflekken hvor paring hadde foregått de andre morgenene, sprang hun kjapt videre med sjefstiuren på slep og forsvant ut av syne. Om det ble paring av henne eller ikke, vet jeg rett og slett ikke.

I tillegg til disse to dukket en ung tiur opp. Denne fikk jeg også tatt noen bilder av. Den gamle sjefstiuren var innom så vidt det var, i bakkant av denne leikplassen.

---------

Konklusjon: Denne leiken har skiftet både sjefstiur og hvor på leiken røyene ble paret. Minst seks ulike tiurer, noe unge og minst to voksne, var i aksjon.

Hvor mange røy som har vært innom, vet jeg ikke. Den ene dagen ble ei sett, neste dag tre, så minst fire og til slutt ei. Det er nok store muligheter for at ikke alle ble registrert, i og med at dette foregikk i et område hvor jeg ikke hadde full oversikt før den siste natta.

Nå er det ett helt år til neste gang jeg kan oppleve tiur og røy på nært hold. Jeg gleder meg allerede! For våren vakreste eventyr er vel verdt å få med seg!

---------

Hadde litt utfordringer med transportlogistikken en par av dagene under årets tiurleik. Da ble Volkswagen Møller Bil Stjørdal redningen! Tusen takk for lånebilen! Det gjorde at jeg kunne ligge fem netter etter hverandre på tiurleiken denne gangen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar