mandag 2. mai 2022

Tiurleik 4 : Røyene har valgt en annen tiur enn "sjefen" (30.04. - 01.05.22)

 

Tiur og minimum fire røy (Bilde 1 - 3)



Ung tiur (Bilde 4 - 11)








"Sjefstiuren" (Bilde 12 - 15)





Røy

Den fjerde natta på rad på en tiurleik et sted i Trøndelag, 
ga endelig noen bilder av tiur med røy på bakken rundt seg. 

Det skjedde litt langt unna der jeg lå, og ikke hos han jeg hittil har kalt for sjefstiuren.
En annen velvoksen tiur hadde nok bedre drag på røyene. Jeg kunne skimte minst fire røy rundt han tidlig på morgenen, men så ingen paring.

Noen små fjær på snøen i dette området, som jeg tok turen bortom da leiken var over, tydet på at det hadde vært paring, av minst ei røy denne morgenen.

Når det ikke ble nærbilder av tiur og røy, og heller ikke paringsbilder, fikk jeg likevel god uttelling denne morgenen, særlig av et par unge tiurer. 

På det nærmeste var den ene unge tiuren bare tre meter utenfor kamuteltet. Det er nærgrensa på 500 mm objektivet jeg benyttet.

Den gamle sjefstiuren fortsatte å spille utover morgenen, og jaget unna en av ungtiurene som kom litt for nære. Like før jeg forlot kamuteltet gikk ei røy tett forbi. Den satt ei stund oppe i ei fura før den lettet og fløy videre. Først da kunne jeg forlate kamuflasjen, for ikke å forstyrre på leiken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar