tirsdag 19. oktober 2021

Høst ved Gundsømagle Sø i Danmark

 

Regnbue

Gundsømagle sø 1

Gundsømagle sø 2

Gundsømalge sø 3

Mot takrørskogen

Plankesti 1

Observasjonstårn

Plankesti 2

Skogbunn

Skogsti

Stokkender 1

Stokkender 2

Taffelender

Under vårt korte opphold i Danmark i forrige uke rakk jeg en tur til naturreservatet Gundsømagle Sø. Denne spennende biotopen har jeg besøkt flere ganger tidligere.

På denne tida av året er det ikke like fuglerikt ved innsjøen som det er i sommerhalvåret. Samtidig er ikke alle overvintrerne på plass. Likevel fikk jeg sett flere fuglearter som jeg ikke ser så mye av hjemme i Trøndelag.

Mest interessant var flokken med taffelender, noen toppdykkere og et par knoppsvaner.

Lyset tirsdag i forrige uke var av det magiske slaget, mellom noen regnbyger. Dermed fikk jeg tatt noen landskapbilder av området som jeg ble godt fornøyd med. 

Wikipedia skriver dette om Gundsømagle Sø (Sitat): "Gundsømagle Sø er en ca. 40 hektar stor innsjø som ligger mellem Gundsømagle og «Østrup», øst for Roskilde Fjord i Roskilde kommune i Danmark. Hove Å renner gjennom innsjøen.

Navnet betyr «Guden sjø» eller «Gudesjøen». Innsjøen var større tidligere, noe man kan se bl.a. på et kart fra Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab fra 1768, der den er betydelig større. Den kan ha vært halvannen km bred og vært ca. 220 hektar stor. 

Gundsømagle Sø har et rikt plante- og fugleliv.[1] Innsjøen og dens omgivelser er fredet flere ganger, senest i 1994.[2] Øst for reservatet ligger Østrup Holme som er en av Sjællands viktigste botaniske lokaliteter.[3]"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar