tirsdag 28. september 2021

Ny beverdam i Ilavassdraget

 

Høstfarger i myra

Demninga i den lille dammen (Bilde 2 - 4)



"Flytebru" etter neddemminga

Mye vegetasjon i dammen

Mange trær står i vann

Fersk felling av bjørk

Den store beverdemninga (Bilde 9 - 11)



Bevergnag ved den store demninga (Bilde 12 - 13)


Liggeplass for beverne, i mangel på hytte

Bever i arbeid (arkivbilde fra Theisendammen)

Baklidammen

Sist søndag tok jeg turen til Ilavassdraget i Bymarka i Trondheim.

Ved elva har to bevere i det siste startet bygginga av en ny større dam.

Jeg fant stedet der beverne har jobbet godt i de siste ukene, rett ved en tursti som er mye benyttet. Akkurat det ser ikke ut til å bety noe for disse to beverne.

Jeg så da også en bever da jeg kom til den nye dammen. Den forsvant ut av syne, og jeg så den ikke igjen.

Bildene jeg viser her forteller litt om hvordan det ser ut ved den nye dammen. Egentlig er det to dammer, en større hoveddam og en mindre rett ovenfor. På den måten har beverne et enda større område der de kan holde seg skjult i vann.

Noen beverhytte har dette beverparet enda ikke fått bygd, selv om det på særlig et sted kan tyde på at de kanskje er i gang med hytta. Så langt har de hatt dagleie under ei kraftig gran, og hvor forbipasserende har tatt både bilder og video av dem fra turstien.

I tida framover vil det være viktig at vi som er ivrige fotografer ikke forstyrrer dette beverparet for mye. Av den grunn har jeg heller ikke skrevet konkret i dette innlegget hvor den nye beverdammen ligger. 

Når jeg først var tilbake i Bymarka, tok jeg turen også innom Baklidammen. Dammen ble nylig fylt med vann igjen, etter omfattende reparasjoner på demningen. Jeg så ingen tegn til at et nytt beverpar så langt har slått seg til der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar