fredag 11. desember 2020

Sidensvansene pyntet julegran i Stjørdal

 

















Nå er det noen uker siden sist jeg fikk tatt bilder av vakre sidensvanser.
Stor var derfor overraskelsen da jeg kom over en stor flokk like før det ble mørkt torsdag ettermiddag.

I hele høst har jeg kjørt forbi noen store trær med svenskasal, ut mot hovedvegen gjennom bydelen Kvislabakken i Stjørdal sentrum. Før om årene har jeg tatt bilder av både stær, sidensvans og et par andre arter i nettopp disse buskene.

I høst derimot har jeg ikke sett en eneste fugl forsyne seg av godsakene. Alle de mange og røde bærene har fått henge i fred på trærne. Det gjorde de definitivt ikke etter at flokken med sidensvans endelig tok fatt på sitt etegilde rett før kveldsmørket senket seg!

Jeg fikk tatt mange bilder av dem, og var nok litt til hinder for trafikken i gata. Biler fikk være biler! Det er ikke hver dag sidensvaner er i nettopp disse trærne! 

Da større kjøretøy passerte, ble det i meste laget for sidensvansene. De fløy da og satte seg i toppen av ei større gran inne i hagen bak trærne med svenskasal. Grana var fra før pyntet med ei lyslenke. 

Sidensvansene bidro dermed til at denne julegrana i Stjørdal sentrum fikk både ekstra og vakker pynt, og ikke minst levende pynt. Joda, det blir ei god jul også dette året!

2 kommentarer:

  1. Så fin julepynt til treet - en flokk sidensvanser! Håper flere la merke til dem, sånt er opplevelser man husker.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! Ikke mange så de direkte. de fleste hadde det travelt og kjørte forbi i sine biler. Men, mange har sett bildene her på fotobloggen, og de jeg la ut et par steder på facebook...

    SvarSlett