torsdag 23. april 2020

Kjernebiter og andre finkefugler på foringa, og stæren synger ved fuglekassene


Kjernebiter (Bilde 1 - 4)











Stær (Bilde 5 - 8)











Bjørkefink (Bilde 9 - 14)

















Bokfink (Bilde 15 - 16)





Grønnfink (Bilde 17 - 18)




Tirsdag denne uka var det mye liv ved foringsplassen oppe på haugen
bak husene våre ved Dregsetsve på Skatval.

Denne dagen var det finkefugler som det var langt flest av på foringa.

Den store og vakre kjernebiteren var et par ganger innom.
Den forskynte seg godt av solsikkene, ofte godt sittende inne i automaten.

Samme dag fikk jeg sett bjørkefinker for første gang denne våren.
Hele ti ulike individer var nedom foringa samtidig.

De langt fleste var bjørkefink hanner.
De hadde enda ikke fått sommerdrakten på plass, med den svarte hetta på hodet.

Bilder ble det også av både bokfink og grønnfink.

I serien fra godværsdagen sist tirsdag har jeg også tatt med noen bilder av stær.
Med varmen kom de for fullt, og slo seg til ved flere av stærkassene vi har hengt opp.
Nå blir det spennende å se hvor mange som får gjennomført hekkinga.

2 kommentarer:

  1. Det har blitt en vane for meg nå, ta morgenkaffen og sjekke innom fotobloggen din! Koser meg med oterfamilien, fint å se hvor godt de har det i fjæra.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! En fin vane det! Prøver å legge ut et nytt innlegg hver morgen, om det jeg får tatt bilder av rundt meg på Skatval og andre steder i Trøndelag. Kommer mere om bever, oter og hoggorm de neste dagene.

    SvarSlett