lørdag 25. april 2020

Bare en hoggorm å se i det varme vårværet i Bymarka


Hoggorm 2020 (Bilde 1 - 3)








Hoggorm 2018 (Bilde 4 - 6)








Snørikt på åpne områder (Bilde 7 - 9)








Hoggormskråning (Bilde 10 - 13)











Gode truger i løssnøen


Onsdag denne uka var jeg og undersøkte det faste stedet 
for overvintrende hoggormer et sted i Bymarka i Trondheim.

Signalene jeg fikk på forhånd var at det ikke var noen hoggormer å se.
Uvisst av hvilke grunner har det de to siste vårene 
vært lite eller ingen hoggormer å se på dette stedet.

Jeg hadde nesten gitt opp å finne hoggorm 
og var helt i utkanten av den solrike skråninga,
da jeg nesten trampet på ett flott eksemplar.

Jeg rakk bare å ta noen få bilder av hoggormen (bilde 1 - 3), 
før den forsvant i bakken mellom lyng, kvister og steiner.

Dermed måtte jeg finne fram tre bilder av hoggormer,
tatt på samme sted for to år siden (bilde 4 - 6) til dette innlegget.

Ett av bildene fra 2018 viser en svart fargevariant av hoggorm.
Undersøkelser har vist at i Bymarka er andelen svarte hoggormer 
mye større enn mange andre steder i landet.

Snøen lå fortsatt metertykk på flat mark.
Men, temperaturen var på rundt 15 varme grader.
Dermed går det nok ikke lenge før all snøen i Bymarka er smeltet bort.

Selv måtte jeg fram med trugene for å kunne gjennomføre denne sjekkerunden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar