lørdag 28. mars 2020

Vårstemning med mange ærfugler ved Flatholman


Ærfugl (Bilde 1 - 14)









































Rødsildre (Bilde 15 - 17)








Havelle (Bilde 18 - 19)





Tjeld


Sist søndag og grytidlig mandag morgen var jeg ved
Flatholman Friluftsområde ved Muruvik i Malvik kommune.
På denne tida av året kan store flokker med ender oppholde seg tett ved land.

Det opplevde jeg begge de to tidlige morgenene!
Mest tallrik var ærfuglen. Søndag kunne jeg telle nær 700 individer.
Mandag hadde antallet sunket til vel 400,
men steg noe utover dagen fikk jeg fortalt av en annen som var innom.

Ærfuglene var ivrige inne ved land, på stadig matsøk.
Hyppige dykk gjorde at de kom opp med noe mat i nebbet.
Hva dette "noe" var, skal jeg ikke helt kategorisk si hva var.

På denne tida av året gyter den lokale sildestammen 
i denne delen av Trondheimsfjorden.
Det var muligens silderogn ærfuglene dukket så ivrige etter.

Andre arter ender var også å se,
både de vakre havellene, sjøorrer, noen svartender 
og et par andre arter.

Tjeldparet som satt rolig på svaberget og fulgte med endene,
får bli dette innlegget siste bilde.

2 kommentarer:

  1. Takk for flotte bilder. Fantastisk å se tegn på vår i nærmiljøet, særlig ettersom vinteren kom på en lite velkommen gjenvisitt i helga.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, "Unknown"! Ja, nå skifter det mye ute, fra vinter til vår, og så vinter igjen...

    SvarSlett