mandag 23. mars 2020

Blant 200 ærfugler i Straumen på Inderøy
































































For noen dager siden gikk turen til Straumen på Inderøy.
Der holder gjerne over 1000 ærfugler til i tidevannstrømmen om vinteren.

Da jeg var der var antallet betydelig færre.
Rundt 200 ærfugler var på plass.
Flere av dem lot seg lokke av brødmaten jeg hadde med.

Mest fornøyd ble jeg av bildene der ærfuglene flyr mot vannmassene
som rant ut av Borgenfjorden og ned i Trondheimsfjorden.

Dette var min første tur i Straumen denne vinteren.
Selv om jeg har vært der mange ganger opp gjennom årene,
er det alltid flott å oppleve ærfuglene på nært hold!

Praktærfugl hannen som har vært årviss der i over 25 år,
sies det at forsvant i desember.
Mye kan derfor tyde på at den ikke lenger vil være å se i Straumen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar