onsdag 20. november 2019

Over 1000 sidensvans i bydel i Trondheim





































Sist søndag formiddag kom jeg over en kjempestor flokk med sidensvans
i bydelen Nordslettvegen i Fossegrenda i Trondheim.

Der ble det plantet mange små trær med svenskasal
da denne bydelen ble bygd for flere tiår siden.
Denne høsten bugner de store trærne med røde og fristende bær,
noe som frister de mange sidensvansene på næringstrekk.

De siste ukene har stor mengder med sidensvans holdt til i Trøndelag.
Jeg har særlig sett mange flokker i og rundt Trondheim.

Det var derfor ikke overraskende at sidensvansene i Nordslettvegen
hadde funnet fram til de mange trærne med svenskasal.

Det som var overraskende, var hvor mange det var av disse vakre fuglene!

For, jeg overdriver ikke når jeg hevder det var godt over 1000 individer
samlet rundt noen få av trærne, kanskje så mange som rundt 2000.

Uansett antall, så mange vakre sidensvanser samlet på ett sted,
har jeg aldri tidligere opplevd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar