tirsdag 28. juni 2011

Endelig gråspurv på Dregsetsve






Vi har nå bodd her på Dregsetsve i 11 år. På alle disse årene har jeg bare sporadisk sett gråspurven rundt husene våre. Selv om jeg har lagt til rette for den i form av flere hekkesteder, har den uteblitt.

Ikke før i vår. Da satt det en dag en hann og sang av full hals på låvetaket. Det fortsatte den med i lengere tid. Stakkars lille gråspurvhanne, tenkte jeg ofte når jeg hastet forbi den på veg til jobb tidlig om morgenen.

På tverrveggen av låven har jeg de siste årene hatt to stærkasser. I år var bare den ene i bruk. Så en dag oppdaget jeg ei gråspurvhue sitte i åpningen. Oppe på taket satt en stolt hanne og sang. Yes, endelig lyktes det med hekkende gråspurv på gården vår!

Nå er det like før ungene flyger ut. Hann og hunn mater ivrig. Innimellom sitter de og hviler litt, så som på kanten av denne gamle kontaineren - bra kamuflasje for gråspurven dette, de samme fargetonene...

Nå er gråspurven kjent for å kunne lage flere kull i løpet av en sommer. Sannelig var hannen oppe på ryggen av hua også. Så straks ungene er ut av kassa på veggen, begynner de nok på igjen...

Vel, de siste dagene har også noen tårnseilere vist stor interesse for de to kassene på låveveggen. Kanskje får jeg hekkende tårnseilere i dem også? Da kan jeg i såfall bokføre både stær, gråspurv og tårnselier på låveveggen denne sommeren. ikke verst det!

3 kommentarer:

  1. Anonym28/6/11

    Du er så bloggaktiv at jeg bare må samle opp litt! Flotte bilder, både av bier (enig med ØS - nr. 1 knall!), furuer med kreativ vri og, ikke minst, artig med gråspurv på bruket. Art som har slitt de senere år, bl.a i konkurranse med pilfink...

    SvarSlett
  2. Joda, har blitt litt foto innimellom de siste dagene. Skrur flatpakker fra IKEA hver dag. Må ta noen små fotopauser innimellom. Kjøpt hytte?

    SvarSlett
  3. Anonym2/7/11

    Nei ble ikke hyttekjøp på Skatval i denne omgang. Lå fint til, men høy pris i forhold til standard. Helle fikk et flåttstikk...

    SvarSlett