søndag 18. september 2022

Avstandselg, grågjess og kortnebbgjess

Grågjess ved Hedstein på Skatval (Bilde 1 - 3)



Grågjess og kortnebbgjess i Gråelvosen i Stjørdal

Kortnebbgjess ved Kvislabakken (Bilde 5 - 6)


Grågjess ved Kvislabakken (Bilde 7 - 11)





Elgku på Skatval (Bilde 12 - 15)




Elgokse med 14 tagger på Skatval (Bilde 16 - 18)



 

September er tida for store ansamlinger av gjess på Skatval og i Stjørdal.

Ytterst på Skatvalslandet, ved Hedstein, har jeg støtt på flere hundre grågjess de siste morgenene, når de kommer flygende inn på stubbåkrene ned mot fjorden. Der finner de mye mat, noe som gjør at de holder seg hos oss i noen uker før trekket videre sørover.

I Gråelvosen i Stjørdal sentrum dukket de første kortnebbgjessene opp for noen dager siden. Om det var de samme jeg fikk bilder av ved Kvislabakken dagen etter, vet jeg ikke. Kortnebbgjessene kommer nå i store antall fra hekkeplassene på Svalbard.

Ved Kvislabakken og i Halsøen/Gråelvosen har grågjessene holdt til i noen uker. Nå snakker vi om til sammen mange hundre individer!

De siste dagen har jeg igjen sett litt elg, men bare "avstandselg". Ei elgku, antagelig den samme, har jeg sett på tre av turene jeg har kjørt rundt på Skatval.

En stor elgokse, med hele 14 tagger til sammen i geviret, fikk jeg også et par avstandsbilder av før nattemørket gjorde det umulig å ta flere bilder siste fredag.

2 kommentarer:

  1. Kan jo dukke opp noen sjeldenheter i gåseflokkene også fremover høsten. Gjør seg med noe avstandselger og. Du har jo sorten og vel så det med nærbilder.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren! Ja, det er lurt å sjekke gåseflokkene. Nå kommer kortnebbgjessene for fullt!

    SvarSlett