tirsdag 14. juni 2022

Tett på moskusen på Dovrefjell

 

Moskusen ved Kongsvold (Bilde 1 - 4)




Den ene av to moskus ved Grønbakken

Moskusen ved Kongsvold (Bilde 6 - 12)







Mogop ved Grønbakken (Bilde 13 - 14)


Jernbanehytta på Grønbakken

Setra på Grønbakken

Adrian, Lea og Tobias


Ivrige fotografer!

I pinsa, for vel ei uke siden, tok jeg turen innom Dovrefjell på veg hjem fra Sunnmøre.

På forhånd hadde jeg avtalt med Tobias og Adrian, to av våre barnebarn, og Lea, kjæresten til Adrian, at de skulle møte meg ved Grønbakken andre pinsedag. De hadde et ønske om å se og fotografere moskus for aller første gang. 

Før jeg gikk til ro for natta søndag kveld, tok jeg turen innom Kongsvold nede i Drivdalen. Der hadde jeg hørt at en moskusokse gikk og beitet på slåttemarka. Det stemte da også!

Jeg fikk noen nærbilder av moskusoksen der den beitet helt inn til gjerdet som var satt opp ved turstien.

Mandag formiddag møtte jeg de tre ungdommene ved Grønbakken. De startet dagen med å se og fotografere to velvoksne moskusokser som holdt til litt oppe i lia. Vi holdt god avstand av flere grunner. Mest kanskje fordi den ene moskusen kvelden i forvegen ble påkjørt av toget. Utrolig nok berget den, med bare noen skrammer i hoderegionen.

Vi hadde mer suksess med moskusoksen ved Kongsvold litt seinere. Det var nok den samme som kvelden i forvegen. Denne gangen beitet den ute på gressletta, på god avstand der vi og noen flere stod bak gjerdet.

De tre ungdommene var godt fornøyde med både opplevelsene og bildene de fikk av moskus! Ikke så rart kanskje at det da smakte ekstra godt med hamburgermeny ved Oppdalsporten på veg hjemover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar