søndag 13. juni 2021

Tjeld og noen andre fuglemøter fra fjæra på Skatval

 


Tjeld (Bilde 1 - 9)


























Gråhegre


Grågås


Linerle (Bilde 12 - 13)





Ved Skjervold (Bilde 14 - 15)





Velvang


Storlom


Gammelt hus med kaier på pipa (Bilde 18 - 19)





Mot Forbordsfjellet

Sist fredag fikk jeg tatt mange bilder av tjeld og noen andre fuglearter,
nede i fjæra ved Vinge og Velvang på Skatval i Stjørdal.

Særlig mange bilder ble det av tjeld. Det var kanskje ikke så rart.
Tjeldparene jeg kom over var nok engstelige for egne egg eller unger.
På det siste bildet, av tjeldreiret, kan du se at eggene er i ferd med å åpne seg.

Av den grunn gikk jeg kjapt langs fjæra fra Vingestranda og bortover mot Velvang.
For, i hekketida skal ikke fugler, enten det er tjeld eller andre, forstyrres unødvendig.

To grågjess var også denne gangen på plass nede i fjæra.
Disse to individene har vært der ei stund nå, uten at de har gått til hekking.

Ei gråhegre og et par linerler fikk jeg også fotografert.

På veg hjem stoppet jeg ved et gammelt og for lengst fraflytta hus.
Der hadde et kaiepar inntatt pipa på taket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar