søndag 2. august 2020

Lappspover i fjæra på Skatval


Lappspover (Bilde 1 - 7)




















To lappspover og en småspove


Tjeld og lappspove


Tjeld (Bilde 10 - 13)











Stokkender


Fiskemåke (Bilde 15 - 17)







Sist fredag fikk jeg igjen tatt en fototur ned i fjæra på Skatval.

Denne gangen var jeg på leiting etter vadere,
for vadetrekket sørover var igang for de første trekkerne, hadde jeg hørt.

Det stemte da også! Etter en times vandring langs fjæra kunne jeg bokføre:
Lappspove (2), småspove (1), sandlo (10), myrsnipe (1) og rødstilk (2).

Av disse fem artene var det bare de to lappspovene og småspoven jeg fikk tatt bilder av.

Lappspovene var særdeles samarbeidsvillige, og lot meg komme på godt fotohold.
Dermed ble det mange bilder av disse to individene,
som allerede hadde mistet den rustrøde sommerdakten.

Flere tjeldpar har holdt til i denne fjæra i sommer.
For et par av dem var det blitt store unger.
Særlig godt fornøyd ble jeg da den ene lappspoven
og en tjeld satt på den samme steinen.

Fiskemåkene hadde også lyktes med årets hekking.
Jeg så flere unger, og faktisk noen som fortsatt ikke var flygedyktige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar