onsdag 28. november 2018

Namibia 7: Svartmaskeveveren bygger reir i Swakopmund


Svartmaskevever bygger nytt reir (Bilde 1 - 6)

















Swakopmund fyr


Hjelmperlehøne


Fare for hjelmperlehøner


Spragledue


Sjøsprøyt


Bølge mot stranda


Kappskarv (Bilde 13 - 14)





Namibmåke


Stranda i Swakopmund


Jeg stod ekstra tidlig opp den femte dagen
under vårt opphold i Swakopmund i Namibia.
Den korte gåturen gikk ned mot stranda.

Før jeg kom ned dit fant, jeg en hann av svartmaskevever.
Han var ivrig opptatt av å bygge et nytt reir av gress,
som han nok håpet på ville imponere hunnen.

Svartmaskeveveren må nemlig bygge flere reir før kona er fornøyd.
Ivrig var han i alle fall, og jeg fikk mange morsomme bilder av han.

Nede ved stranda slo bølgene tett mot land.
Noen kappskarver dro forbi
og den endemiske namibmåka satt og pusset fjærdrakten.

Perlehøner og ei vakker spragledue i morgenlys
ble også litt av morgenturens fotofangst.

Vel tilbake på hotellet var det bare å pakke.
Vi skulle videre, først på oppdagelsestur i ørkenen.
Det skulle vise seg å bli nok et høydepunkt på turen,
noe jeg vil ta for meg i det neste innlegget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar