tirsdag 24. oktober 2017

Tørrlagt Theisendam og to nye beverhytter ved Baklidammen


Theisendammen uten vann


Lerk og Theisendammen


Tørrlagt beverhytte ved Theisendammen (Bilde 3 - 5)








Lav vannstand ved den gamle beverhytta i Baklidammen


Bevergnag ved Baklidammen (Bilde 7 - 8)





Den første nye beverhytta ved Baklidammen (Bilde 9 - 11)








Den andre nye beverhytta ved Baklidammen


Fersk trefelling ved Baklidammen



En av grunnene til at jeg oppsøkte Theisendammen og Baklidammen
i Bymarka i Trondheim sist søndag,
var å sjekke hvordan det stod til med de to beverfamiliene som holder til der.

På forhånd visste jeg at beverne ved Theisendammen var borte.
Dette da dammen ble tømt for vann for et par uker siden
på grunn av vedlikeholdsarbeid på demningen.

Men, aldri har jeg fått tatt bilder av ei tørrlagt beverhytte
og sett hvordan den ser ut "under vann".

Ved Baklidammen var vannspeilet senket med mellom en halv og en meter.
Selv det kan være kritisk for beveren, i alle fall for gamle hytter.

Om det er årsaken til at beverfamilien ved Baklidammen
har laget seg to nye hytter like ved hverandre
ved et av de to bekkene som renner inn i dammen, vet jeg selvsagt ikke.

Det som var litt spesielt ved Baklidammen,
var at beverfamilien har satset på to nybygde hytter.

Om det skyldes det litt lavere vannspeilet,
eller andre faktorer, vet jeg ikke.
Det er i alle fall ikke beverfamilien fra Theisendammen som har flyttet dit.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar