søndag 1. oktober 2017

Haukugle og høstfarger på Dovrefjell


Haukugle (Bilde 1 - 3)








Drivdalen mot Oppdal


Naken fjellbjørk


Fjellbjørk med løv (Bilde 6 - 8)








Dvergbjørk


Snaufjell


Parti inn mot Snøheim


Elv i det tidligere skytefeltet


Gammelt skiferbrudd i Sæterfjellet (Bilde 13 - 15)







Helgaturen til Dovrefjell denne første helga i oktober
ga også flere andre opplevelser enn moskus (se det forrige innlegget).

Etter 12 timers søvn i forsetet på Golfen,
(sov faktisk godt, med nedslått seterygg og i en sovepose)
var det første jeg så ut av bilvinduet ei haukugle som fløy forbi.

Dermed ble det en flott start på lørdagen med noen bilder av ei haukugle i høstskogen!

Bildene av fjellbjørk og dvergbjørk fikk jeg tatt
da jeg gikk langs turstien innover fjellet fra Grønbakken.
Fortsatt var det noe gult igjen på tærne,
selv om mange trær nå var rensket for høstfarger.

Langs vegen inn mot Snøheim fra Hjerkinn
var det også partier langs elva med gule fjellbjørker.
Det var i dette området jeg fikk mitt nærmøte med to moskusokser.

Både fredag kveld og lørdag før jeg dro heimover,
var jeg innom det gamle skiferbruddet oppe i Sæterfjellet.

Der har et fjellrevpar hatt hi denne sommeren.
Fortsatt skal det være fjellrever å se her.

Selv så jeg bare ventende naturfotografer, flest fredag kveld.
Det å få bilder av fjellrevene så jeg på som en nærmest håpløs oppgave.
Dessuten har denne forstyrrelsen av et fjellrevpar minst to sider.
Jeg fikk nøye meg med et par bilder av omgivelsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar