torsdag 4. mai 2017

Vårens første bilder av bever ved Theisendammen og Baklidammen i Bymarka i Trondheim


Beveren ved Baklidammen (Bilde 1 - 8)























Beveren ved Theisendammen (Bilde 9 - 12)











Theisendammen mot Blyberget


Theisendammen fra sørvest


Onsdag kveld denne uka var jeg igjen på plass hos beveren,
ved Baklidammen og Theisendammen i Bymarka i Trondheim.

Ved Baklidammen kom jeg over fjorårsungen tett ved beverhytta.
Der nøt den "frokosten" sin i råka ved hytta.

Gjennom beverhytta vokser et par bjørketrær.
Den unge beveren var nok sulten,
for opp på hyttetaket bars det, 
for å gnage av et par greiner med bjørk.

En annen fotograf som jeg snakket med ved hytta,
kunne fortelle at to voksne individer holdt til i ei råk lenger unna.
Selv om isen lå rimelig tjukk over store deler av Baklidammen,
hindret det ikke beveren i å ta seg fram rundt deler av vatnet.

Før jeg stakk oppom Baklidammen,
var jeg en tur ned til Theisendammen.
Der så jeg tre individer ut for hytta i elveosen.

To av dem leikesloss i vannkanten,
mens den tredje var mer opptatt med kvistemat helt inne i elevosen.

Med finvær framover, og gode temperaturer,
vil nok isen smelte helt ved begge dammene i løpet av noen dager.
Det gjør at beverfamiliene vil få større aksjonsradius.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar