mandag 1. mai 2017

Tidlig morgentur på svensk side mandag 1. mai


Ottsjön


Tårnfalk hunn


Orrhaner i vegkanten


Orrhane i tretopp


Tiuren forsvinner i skogen i Vålådalen


Tre traner på isen på Kallsjön


To traner på innmark


Gammel furugadd


Holme i Kallsjön


Kallsjön med isflak


Innmark ved Kallsjön


Hestegård ved Kallsjön


Kallsjön


Plankesti ved Ånn


Ånnsjön ved Ånn


Bjørkestammer ved Ånn med sky i toppen


Da nærmer det seg jobbstart som lærer igjen, etter vel ei uke ekstra ferie 
(les: avspasering etter overtidsjobbing).

Turen grytidlig mandag 1. mai gikk på svensk side av grensa.
Seint søndag kveld kjørte jeg opp til Sandvika fra Verdal.

Der overnattet jeg i Golfen, i sovepose i framsetet.
Går fint det, dersom man har et godt sovehjerte!

Allerede kl 4 var jeg våken.
Rett bortenfor spilte tre orrhaner på vegen, uten at jeg fikk noen bilder av dem.

Bilturen mandag morgen og formiddag gikk først langsetter grusvegen 
og etter hvert asfaltvegen mot Järpen. 
Denne vegstrekningen bød på en rekke ulike fotomotiver.

Bildet jeg lyktes med av tårnfalk hunnen ble kanskje turens høydepunkt.
Litt gråvær fra morgenen av gjorde at orrebildene denne morgenen 
ble heller av det grå slaget i forhold til for noen dager siden (se nedenfor).

Fra Järpen gikk turen inn i Vålådalen.
Da hadde jeg mistet trua på at jeg skulle få noen tiurbilder.
Plutselig flakset både en tiur og to røy opp rett foran bilen.
Jeg rakk et dårlig bilde av tiuren før de alle forsvant inn i skogen.

På veg mot norskegrensa igjen,
og med betydelig bedre vær med behagelig temperatur,
tok jeg en kort avstikker ut til fugletårn/skjulene i Ånnsjon ved Ånn.

Enda lå snøen halvmeterhøy i dette terrenget,
mens det i Järpen var helt snøfritt.

Alt i alt en flott opplevelse denne rundturen over på svensk side.
Må prøve å få til enda en slik rundtur seinere i mai.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar