tirsdag 16. mai 2017

Den fargerike stæren og andre vårmotiver fra Stjørdal


Den fargerike stæren


Kaie i grått og svart


Fiskemåke på nyspira kornåker


Hvitveisen dekker skogbunnen


Vakker gulveis på hemmelig sted


To ulike blomster på gulveisen


Tett med maigull på bakken


Eika nyter vårværet


Eika skyter ut de grønne bladene


Varm kveldssol på furustammer


Det fine vårværet fortsetter i Trøndelag. 
Dermed fristes jeg til å ta fram fotoapparatet, både tidlig og seint.

Onsdag denne uka var jeg rundt ved flere steder på Skatval, 
på leiting etter vårlige motiver.

Stæren som ligger og ruger i den ene kassa på eiendommen vår, er av det skvetne slaget.
Når jeg nærmer meg, hopper den raskt ut og setter seg på en av de nærmeste greiene.
Det gjorde den i dag også, og jeg rakk et par bilder av den i det flotte sollyset.
Bildet viser tydelig at stæren er langt fra bare en svart fugl. 
Snakk om vakker og fargerik fargedrakt!

Ved Leca-dammen på Sutterø fikk jeg tatt også et nærbilde av den skvetne kaia.
Den derimot kan ikke skilte med særlig fargerik fjærdrakt.

På nyspira kornåkeren ved Vinge gikk fiskemåka rundt på leit etter litt mat.

Ved Alstad stod hvitveisen på sitt fineste på skogbunnen, og det langt innover i skogen.

Ikke langt unna Bjervedammen inn mot Stjørdal fant jeg 18 gulveiser i blomst.
Disse ville gulveisene er kanskje de eneste viltvoksende i Stjørdal.
Det hører med til historien at gulveisene sannsynligvis ble plantet der på 60-tallet.

Like ved var det ekstra mange eksemplarer av den lave maigull som dekket bakken.

Den store lønna ved Gråbræk Mølle er også i ferd med å få fram de grønne bladene.
De nye bladskuddene mot den knallblå himmelen ga litt ekstra liv over lønna.

For et par dager siden fikk jeg tatt noen bilder av de høyreiste furutrærne ved vår eiendom Dregsetsve, i vakkert kveldslys som lyste opp furustammene med ekstra varmt lys.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar