tirsdag 25. april 2017

Vårens første natt på tiurleiken - vakkert vær, men uten bilder av tiuren



Gårferske spor på tiurleiken


Egen spor i nysnøen


Snart klar for årets første natt i teltet


Klar for natta bak kamuduken


Tiurspor i vakkert morgenlys


Her skulle iuren vært, og ikke bare de gamle sporene


Morgenlys over snøflekken


Her var det helt bart for ei uke siden


Høyvokste furutrær mot blå vårhimmel


Natt til tirsdag denne uka dro jeg på en tiurleik "et sted i Stjørdal".
Denne leiken har jeg besøkt mange ganger.
De fleste gangene har det blitt heller smått med bilder av tiuren.

Det ble det også denne natta, til tross for mange ferske spor 
på det som jeg tror vil være "sentrum" denne våren.

Allerede kl. 03.30 hørte jeg de første kneppene fra en tiur bak teltet mitt.
Slik fortsatte det fram mot kl. 07.30, med spill også mot slutten.

Slik det hørtes ut satt den det meste av tida oppe i ei furu.
Fram på snøflekken foran teltet mitt kom den dessverre ikke.

Dermed måtte jeg nøye meg med bilder av de gamle sporene, 
og drømme om hvordan dette kunne blitt, 
dersom tiuren hadde kommet fram.

Hvorfor det ble slik, vet jeg selvsagt ikke helt sikkert.

Kanskje kan det kraftige snøfallet sist helg, med ca. 20 cm med nysnø, 
ha lagt en demper på spillet.
Kanskje lå jeg for nære, 
særlig når det bare var en tiur i aksjon.
Kanskje er det i tidligste laget, 
og noen dager igjen til "hønuka".

Under en liten morrastur i terrenget før jeg pakket sammen,
kom jeg over enda en tiur, men uten særlig spillaktivitet.

Uansett, ei fin vårnatt ute ble det, i vakkert vær og lys!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar