tirsdag 25. april 2017

Møte med vårfugler på Skatval


Bokfink hann


Flaggspett par


Gråspurv hann


Voksen storskarv med hekkeflekk


Sandlo


Storspove


Gravand par


Fiskemåker og noen hettemåker (Bilde 8 - 11)










Denne uka har jeg jobbfri og kan konsentrere meg om ulike fotoprosjekter i Midt-Norge.
Mandag ble deler av dagen brukt til foto av fugler på Skatval.

Bokfinken er for lengst på plass ved Dregsetsve, der vi bor på Skatval.
Rester av solsikkefrø tar den gjerne til takke med, særlig nå som det igjen ble ganske så kaldt.

Flaggspett-paret forbereder seg på hekkesesongen.
Mandag fikk jeg et bilde av dem begge, i det gamle epletreet i hagen.

En gråspurv hann har dukket opp denne våren i hagen vår.
Det er en art jeg ikke har her hvert år.
Foreløpig ser det ut til at den er alene,
og spiser mer en gjerne knopper fra ripsbuskene.

Nede ved Vinge og i fjæra fikk jeg et nærmøte med en hekkeklar storskarv
og noen sandloer på trekk.

Storspoven har jeg hørt noen uker allerede.
Dette eksemplaret fikk jeg et nært fluktbilde av,
ved Almovatnet (se det forrige innlegget).

Ved Velvang var det sikker nærmere 1000 måker samlet,
hovedsakelig fiskemåker og noen hettemåker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar