lørdag 11. mars 2017

Stor morgen på Vinge/Velvang på Skatval, med mange sangsvaner, ei sædgås og mye mere...


Sangsvaner (Bilde 1 - 6)

















Sædgås


Kanadagjess


Stokkender


Havørn (Bilde 10 - 11)





Tjeld


Storskarv


Sandlo


Skjære


Pilfink


Lørdag morgen gikk fototuren ned til Vinge og Velvang på Skatval , i det flotte vinter/vårværet.
Det skulle vise seg å bli en stor suksess i forhold til fugler, opplevelser og bilder!

Ned for "Skruppin" holdt rundt 70 sangsvaner til på en stubbåker.
Jeg gikk så nært jeg kunne uten å skremme dem.

En familieflokk med sangsvaner som lå ute på fjorden, lettet og sirklet flere ganger rundt meg.
Det ga noen fluktbilder av dem i det flotte morgenlyset.
På et par av bildene er også de snødekte fjellene på Fosensida med.

I den store svaneflokken holdt også ei sædgås til.
Det er ikke en vanlig art på Skatval, 
men opptrer der bare sporadisk på trekk.

Blant sangsvanene holdt også fem kanadagjess til.
Fire av dem ble med på bildet.

Ned for Skruppin og ute på fjorden la min. 300 stokkender samlet.
De trakk litt utover da jeg kom gående.

Ved Velvang kom jeg over havørn-paret som holder til på Skatval.
Det ene individet hadde fått tak i restene av en fisk, fra otrene tidligere på morgenen.

En liten flokk med tjeld var på plass ved skjærene på Velvang,
mens en litt rastløs sandlo holdt til ved Vingestranda.

Denne morgenen fikk jeg også bilder av både skjære og pilfink,
før jeg igjen dro hjemover.

Snakk om uttelling i løpet av knappe to timer ute i felten!

3 kommentarer:

  1. Wonderful when migratory birds arrive! We will continue for the winter, and migratory birds are not yet evident.

    SvarSlett
  2. Anonym13/3/17

    Supre fluktbilder, særlig svaneflukten satt godt!

    SvarSlett
  3. Thank You, Anne! Takk til deg og Terje!

    SvarSlett