mandag 20. mars 2017

De første blåveisene og noen andre vårtegn


Blåveis (Bilde 1 - 2)





Sangsvaner (Bilde 3 - 4)





Tjeld (Bilde 5 - 8)










I kveldinga i dag fikk jeg tatt de aller første bildene av vårens blomstrende blåveiser på Skatval.
Ikke langt unna der vi bor er det rikelig med blåveis, i blå og røde varianter.

Bakken der disse blåveisene vokser, vender mot sør, slik at vårsola får tidlig tak.
Dermed hadde de første små og litt uanselige blåveisene tittet fram.
De røde variantene kommer først noe seinere vet jeg fra tidligere år.

Søndag morgen var hele 90 sangsvaner på plass på en stubb-åker inn for Vinge på Skatval.
Nå boblet det nesten over hos sangsvanene, med heftige vingeslag og høye trompetstøt.

Seint søndag ettermiddag tok jeg turen innom Tautra før jeg kjørte hjem.
Langs moloen holdt rundt 20 tjeld til i en flokk.
De ble det også noen "vårbilder" av ved å snike meg langs betongveggen på innsida av moloen,
før jeg strakk langtela over kanten og fikk "skutt" noen bilder.

Nå er det vår i Trøndelag!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar