fredag 15. juli 2016

Et utrolig bevermøte i Baklidammen!














































Hvor mange ganger jeg har tatt turen til Baklidammen og Theisendammen i Bymarka i Trondheim for å oppleve beveren på nært hold, vet jeg ikke.
Skal jeg tippe, må det gjennom mange år være minst et tresifret antall ganger.

Denne vår største ganger slutter aldri å imponere meg, og møtene med den er gjerne ganske så forskjellige. Noen ganger ser jeg den knapt, mens andre ganger lar den meg komme tett på.

I går kveld var jeg på plass igjen hos beveren i Baklidammen.
Denne kvelden ble noe helt utenom det vanlige.

Gjennom nesten to timer fulgte jeg ett av individene rundt store deler av Baklidammen,
uten å forstyrre den nevneverdig mye.
Dermed fikk jeg oppleve beveren i sitt leveområde der den svømte fra sted til sted.
Flere ganger gikk den på land for å finne seg fersk mat.

På denne tida av året spiser beveren gjerne ulike planter, enten de vokser i vann som elvesnelle,
eller på land der det så ut som den tok godt for seg av det meste med grønn farge på.

Et par morsomme opplevelser ble jeg også vitne til.
Det ene var da den gikk på land ved en av de gamle beverhyttene.
Da hadde den noen rykkvise og raske bevegelser,
akkurat som den ikke var helt fortrolig med situasjonen.

Mot slutten så det ut til at den skulle krysse gangvegen som går over demningen.
Vel oppe på vegen ble den var en turgåer, snudde raskt og kastet seg resolutt ut i dammen igjen.

Etter et kort besøk inne i hovedhytta (der bevermor holder til med årets små unger?),
kom den ut igjen og satte seg i vannkanten ved hytta for å pusse pelsen.

Da beveren svømte vekk på nok en runde rundt Baklidammen,
var jeg godt fornøyd med kveldens utrolige opplevelser sammen med den!

Bildene som jeg viser her, er alle tatt med Nikon D500 + 80-400/4.0-5.6, mange av dem på 5000 ISO.
Et rått kamera, raskt, presist og som fungerte utmerket sammen med denne Nikon-zoomen!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar