onsdag 19. oktober 2011

"Rosenberger Monitor" og andre spennende arter










En av dagene under oppholdet vårt ved Dunsborough gikk vi langs stranda og fotograferte. I enden av dette området gikk en tursti flere km innover i et kratt- og skogsområde. Det var da jeg stod der, noen meter fra stien, for å fotografere en småfugl i en liten busk, at jeg så noe stort og ukjent lå stille bare et par meter ifra meg.

Ikke rart jeg skvatt til. Ei slik stor "firfirsle" hadde jeg aldri sett. Med skarpe klør og en kraftig kjeve, i hele tatt et krypdyr på bortimot meteren fra hode til spissen av halen, ble jeg litt i tvil om hvor nærme jeg burde gå. Noen bilder ble det, selv om jeg nok må innrømme at pulsen var høy. "Firfirsla" fant etter hvert ut at den skulle krype inn i krattet og bort ble den.

Ifølge litteraturen var dette en "Rosenberger Monitor", en relativ sjelden art også i SW Australia. Disse dyrene kan gå til angrep dersom de føler seg truet. Godt da at jeg ikke utgjorde noen trussel for den (akkurat som den visste det...). Like etterpå fikk jeg også sett en "blåtunge", en "Shingleback", som hører til gruppa "Skinks". Dette var et langt mer fredelig og mye mindre krypdyr. Den stakk av i krattet før jeg rakk å ta noen bedre bilder av den. I Australia bør man ikke bare gå med lave joggesko innover i høy vegetasjon, sies det...

En del nye fugler ble det også på denne turen. Noen velkjente fra fjorårets besøk som de tillitsfulle skarvene "Pied Cormoran". De holdt til ved et lite skjær og noen steiner like ved land. I skogen fikk jeg tatt et godt bilde av ei due med en stilig fjærtopp på hodet, ei "Crested Pigeon".

Litt spesiell både i farger, kontraster og oppførsel var småfuglen "New Holland Honeyeater" i det den på raske vinger forflyttet seg fra det ene nektartreet til det andre.

Den nærmeste slektningen til vår skjære (eller kanskje mer kråke) er Australian Magpie". Stilig den også med sine kontraster i svart og hvitt og med en spesiell stemmeprakt.

Dagen ble avsluttet med et bildet av nok en honningspiser, en "Red Wattlebird", som satt på ei grein inne i selve treet.

1 kommentar:

  1. Mange artige fuglebilder her Einar - og de firfislene var råe! Likte spesielt det tredje siste.

    SvarSlett