søndag 15. august 2010

Sein hekking hos låvesvale på Tautra


For noen dager siden tok jeg turen til Tautra for å se nærmere på fugler, og da særlig vadere, dykkere, lommer og ender som nå samles for høsttrekk sørover.

Da jeg stod øverst i fugletårnet, var det et par låvesvaler som fløy nær den store åpninga. Forklaringa viste seg rett over hodet mitt. Der hadde de bygd reir nå på ettersommeren. Da jeg trakk meg litt unna, la den ene voksne seg straks på reiret.

Idag var jeg tilbake på samme sted og fikk sjekket innholdet i reiret. Det inneholdt fire egg. Også i dag kom en av voksenfuglene og la seg på eggene. Det virket nesten som paret kranglet om hvem som skulle ruge på eggene.

Det blir nok seint før disse låvesvaleungene er på vingene. Så spørs det om det da vil være nok insekter igjen i lufta til å feite seg tilstrekkelig opp før trekket til Afrika.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar