søndag 30. juni 2024

Tett på to store elgokser på Skatval, 29.06.2024
































































Lørdag morgen stod jeg ekstra tidlig opp, i håp om å treffe på noen av de store elgoksene jeg vet går rundt på Skatval om sommeren og utover høsten.

Det skulle vise seg å stemme! I et av områdene jeg ofte har hatt møter med disse store elgoksene de siste årene, kom det to velvoksne eksemplarer opp av ei lita grøft de hadde fulgt bortover jordet.

Fra bilvinduet fikk jeg tatt mange bilder av dem i det de passerte forbi der jeg lot bilen stå stille.
Like etter gikk de over vegen, på rolig vis som alle skatvals-elger gjør. Der fant de saftig gras i en skråning som de beitet på.

Jeg kjørte rolig videre uten å forstyrre disse to prakteksemplarene i deres tidlige frokost.

Enda er ikke gevirene hos elgoksene ferdig utvokste. Det skal bli spennende å følge disse to videre utover sommeren. Særlig den ene med et større "fjølhorn" tror jeg kan bli ekstra stilig!

Jeg har en mistanke om at begge disse to elgoksene traff jeg på flere ganger på Skatval i fjor sommer og litt utover tidlig-høsten, før kona og jeg dro på vår tre-måneders rundreise i Australia.

2 kommentarer:

  1. Oj oj, hvilke staute karer! Flotte bilder i mykt morgenlys. Håper å få til en tidligtur når det lir på...

    SvarSlett
  2. Anonym1/7/24

    Takk og takk, Terje! Velkommen når det passer! Einar H.

    SvarSlett