lørdag 17. desember 2022

Oterne klarer seg fint i kulda!

 

Oter (Bilde 1 - 6)






Otermor med stor unge (Bilde 7 - 9)



Stokkender ved Vingestranda

Stokkand hann

Mye is i fjæra (Bilde 12 - 16)





Som nevnt i det forrige innlegget, ble fototuren ned i fjæra på Skatval sist onsdag svært så vellykket. I tillegg til bilder av både havørn og gjerdesmett, fikk jeg omsider igjen tatt noen nye bilder av oterne.

Jeg kom først over ei otermor med en unge. De var midt i fiskemåltidet på en av de ytterste steinene. Der gikk dagens middag ned på høykant før de svømte videre, og tok ettermiddagshvilen inne i ei steinur.

Litt seinere kom jeg over en annen oter. Om dette var en hunn eller hann, vet jeg ikke. Den kom nærmere der jeg stod, men var tydelig klar over at jeg var i nærheten. Jeg trakk meg derfor tilbake etter å ha fått noen bilder av den.

Nede i fjæra var det mye is, etter noen dager med sprengkulde. Onsdag var kulden i ferd med å slippe taket. Dermed blir det mindre is utover på steinene og grunnene, noe som kan være en fordel for oterne når de trenger å søke ly inne på land. Skjønt, oteren er en tøffing og klarer seg godt selv om gradestokken viser et tosifret antall kuldegrader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar