torsdag 15. desember 2022

Nærmøte med en av de største og en av de minste på Skatval

 

Ung havørn (Bilde 1 - 6)






Gjerdesmett (Bilde 7 - 15)









Onsdag ettermiddag ble en stor fotodag i fjæra på Skatval! Det er slettes ikke hver dag jeg får tatt gode bilder av to av våre meste spennende fuglearter, havørn og gjerdesmett.

Jeg kom kjørende på en veg som går nært fjæra. Da så jeg den unge havørna sitte på en stein, sikkert på utkikk etter noe å spise. Den så meg ikke til å begynne med.

Da havørna snudde på hodet og kikket i min retning, der jeg satt rolig inne i bilen med sidevinduet skrudd ned, varte det ikke lenge før ørna tok til vingene. Det fikk jeg også noen bilder av!

Litt seinere oppsøkte jeg en liten åpen bekk der jeg vet at det kan være gjerdesmett, vår nest minste fugleart. Det stemte da også. Minst tre individer var opptatt med å lete etter noe å spise i vannkanten.

Selv om jeg fikk tatt mange bilder av to av gjerdesmettene, med langtela for ikke å forstyrre for mye, gjorde jeg meg kjapt ferdig med fotograferinga og trakk meg rolig tilbake.

2 kommentarer:

  1. En flokk på minst 3 gjerdesmetter, da har de kanskje et sovefellesskap i nærheten? Så en britisk naturfilm der gjerdesmettene samlet seg i en fuglekasse, en etter en kom de inn, rekorden var visst 12! - som satte seg tett sammen for å holde varmen.

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Bippa! Ja, det er nok en god strategi og sitte tett sammen for slike små fjærnøster.

    SvarSlett