lørdag 4. desember 2021

Hele 22 vakre stillitser dukket opp på Skatval

 
















Denne førjulsvinteren har stått i småfuglenes tegn. Store flokker med bjørkefink, vakre og sjeldne konglebiter og etter hvert mange flokker med sidensvans. Vanlige arter som gulspurv og pilfink har opptrådt i større antall enn til vanlig.

Siste tilskudd blant småfuglene var en flokk på hele 22 stillits som ble oppdaget midt i favorittmaten sin, nemlig en kraftig forekomst av borre. Vi var flere som fikk med oss denne observasjonen torsdag ettermiddag denne uka. Jeg fikk tatt noen bilder av stillitsene i heller dårlig lys. 

Fredag var jeg tilbake i den samme lokaliteten. Første gang så jeg fire stillitser. De forsvant før jeg fikk tatt noen bilder av dem. Før sola gikk ned, var jeg igjen tilbake. Da så jeg to stillits. Den ene fikk jeg tatt mange bilder av, med vakkert kveldslys på bakgrunnen.

Bildene av stilitsene er tatt på god avstand og hvor jeg satt i bilen. Stillits er en art det ikke er lett å komme tett på, og er lett å skremme. Jeg sørget for ikke å skremme dem i det kalde vinterværet, men trakk med rolig tilbake etter fotograferinga.

Stillits er ikke en vanlig art i Trøndelag, selv om den har blitt mer vanlig de siste årene. Jeg kan telle på ei hånd de gangene jeg har sett stillits på Skatval, men aldri i et slikt stort antall som flokken på 22 sist torsdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar