onsdag 29. desember 2021

Et møte med fossekallen i Hovdeelva i Ørsta

 

Fossekall (Bilde 1 - 7)







Hovdeelva 1

Hovdevatnet 1

Hovdevatnet 2

Hovdevatnet 3

Tursti mot Hovdevatnet

Vinterskog

Hovdeelva 2

Deler av juleferien i år var lagt til Hovdebygda i Ørsta, der vi har en eiendom etter min svigermor. Mellom andre gjøremål fikk jeg tid til noen turer ut i naturen og for å ta noen nye bilder.

På lille julaften hadde nysnøen dekt terrenget med et mykt lag nysnø. Turen denne dagen gikk langs Hovdeelva og til Hovdevatnet, en kort gåtur jeg har gått mange ganger.

Nysnøen skapte flere fine motiver. Ved Hovdevatnet var isen i ferd med å legge seg. Bare der Hovdeelva renner ut fra vatnet, var det enda ei lita åpen råk.

Det var i dette området jeg fikk tatt noen bilder av vår nasjonalfugl fossekallen for et års tid siden. Ved selve vatnet så jeg ikke noe til den. Dermed gikk jeg litt nedover langs elva.

En fossekall kom flygende, og var nok klar over at jeg stod like ved. Den holdt seg på litt avstand, vekslet mellom å sitte på noen greier og røtter og ta korte turer ned i det kalde elvevatnet.

Noen bilder ble det også denne gangen av fossekallen, i litt svakt lys. For på denne tida av året når ikke de lave solstålene ned i elveleiet i denne delen av Hovdeelva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar