lørdag 18. juli 2020

Hvitkurle og tre andre orkidéer ved Åsårlia på Samsjøen


Hvitkurle (Bilde 1 - 3)








Nattfiol (Bilde 4 - 7)











Engarihånd (Bilde 8 - 11)











Flekkmarihånd (Bilde 12 - 14) 








Skogstorkenebb


Skogstorkenebb med hvite blomster


Åsårlia (Bilde 17 - 19)








Innover Samsjøen fra Åsårlia


Fredag ettermiddag denne uka, i overskyet vær med noe regn,
gikk jeg en snartur over den gamle setervollen Åsårlia ved Samsjøen i Melhus.

Hensikten med turen var å se over blomstringa av orkidéene som vokser der.
Det skulle vise seg å bli mer enn forventet!

Den sjeldne hvitkurla fant jeg ett eksemplar av,
en av våre viltvoksende orkidéer jeg aldri har funnet ved denne setervollen.

Da var den hvite og vakre nattfiolen mye mer vanlig. 
Jeg har imidlertd aldri sett så mange nattfioler i blomst som denne sommeren. 

Vi snakker sikkert om bortimot 100 eksemplarer! 
Nattfiolen dufter mest om natta. Årsaken er at den gjerne vil bli oppsøkt av nattsvermere.

Engmarihånd er heller ingen vanlig orkidé.
Ved Åsårlia har jeg gjennom år funnet noen få eksemplarer på et lite felt.
I år kunne jeg telle seks engmarihender.
Dette er en orkidé som krever kalkrik jord for å trives.

Den desidert mest tallrike orkidéen var som alltid flekkmarihånd.
Denne sommeren må være rekordsommer også for denne arten.
det vokste flekkmarihender nærmest overalt på setervollen!

Selv om skogstorkenebb ikke er en orkidé, tar jeg med to bilder av den, 
av den grunn at ved Åsåslia vokser det flere planter med helt hvite blomster.

------------

I Wikipedia står det følgende om hvitkurle:
På den nyeste rødlista har hvitkurle blitt satt med statusen «Nær truet» (NT). Dette er en plante som i stor grad er knyttet til kulturmark, særlig beite- og slåttemark drevet på gammel måte. I nyere tid har den gått sterkt tilbake.
Selv om hvitkurlen er i tilbakegang, har den fortsatt relativt store forekomster i Norge. Den finnes i alle fylker bortsett fra Finnmark, helt fra Kristiansand i sør til Karlsøy i nord. Planta har en viss hovedtyngde i utbredelsen i dalstrøkene på Østlandet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar