lørdag 16. mai 2020

Mange fargerike og vakre horndykkere ved Leksdalsvatnet























































Sist torsdag kveld gikk fototuren til Lekdalsvatnet,
den store innsjøen mellom Verdal og Steinkjer kommune.

En av karakterartene ved denne innsjøen er den vakre horndykkeren.

Nå har horndykkerne fått på plass den fargerike og sommerlige fjærdrakten.
Få andre fuglearter kan skilte med en slik fargeprakt.

Særlig de gule fjærene på hodet, de svarte tegningene og de røde øynene
er med på å gi denne arten av våre dykkere sitt spesielle særpreg.

Under rundturen rundt Leksdalsvatnet sist torsdag talte jeg hele 28 horndykkere.
Mange av dem var på plass i sine små territorier,
selv om de enda ikke var kommet i gang med reirbygging.

Horndykkere bygger flytereir av takrørrester fra i fjor,
gjerne godt skjult ute i takrørskogen som kjapt vokser rundt selve reiret.

Nærbildene av horndykkerne og som jeg viser her, er fra det samme stedet.
Der lå to par med horndykkere tett ved hverandre og midt blant takrørrestene fra i fjor.

Horndykkerne lot meg komme på kloss hold.
Jeg tok kjapt mine bilder med langtela på kameraet,
og dro videre uten å forstyrre dem for mye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar