onsdag 15. januar 2020

Skjærpiplerke og svartand i friluftsområder i Malvik


Skjærpiplerke


 Midtsandtangen (Bilde 2 - 4)








Svartand (Bilde 5 - 7)








Flatholman (Bilde 8 - 13)
















På veg hjemover fra fototuren i Trondheim sist lørdag,
stakk jeg nedom to friluftsområder i Malvik,
nemlig Midtsandtangen og Flatholman.

Jeg var på leting etter fjæreplytt, den barske vaderen
som ofte overvintrer ved disse to stedene.
Den så jeg dessverre ikke,
men et par andre interessante observasjoner fikk jeg med meg.

Ved Midtsandtangen skvatt ei skjærpiplerke opp rett foran meg.
Jeg rakk ett bilde av den før den fløy videre.

Ytterst på Flatholman kom jeg over en flokk på ni svartender,
i en fjærdrakt som tydet på at dette stort sett var ungfugler fra i fjor.

Særlig Flatholman har mange motiver å by på,
nede på svabergene, i sprekker og i fordypninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar