tirsdag 7. august 2018

Vadertrekket i gang ved Vinge på Skatval


Myrsnipe (Bilde 1 og 2)





Rødstilk


Gråhegre


Havørn


Voksen tjeld med to årsunger


Familien tjeld med tre årsunger


Voksen tjeld


Storsteinen og Småsteinen med gråmåker


Familien gråmåke med årsunger


To dunkledde unger av fiskemåke


Det ble ei flott fotoøkt nede ved fjorden på Skatvalslandet i dag tidlig.
Jeg tok turen innom Vinnan og Velvangen Fuglefredningsområde.

Ved Vingestranda, og i området rett sør for denne, 
kom jeg over flere arter vadere.
Ikke alle lot seg fotografere på nært hold, 
men det var tydelig at vadertrekket var godt i gang.

Ei enslig myrsnipe i vinterdrakt lot meg komme nær nok til et par bilder.
Også en av flere rødstilk fikk jeg festet til brikken.

De øvrige bildene som jeg viser her,
er av arter som alle har holdt til i dette området i hele sommer.

Ekstra morsomt var det å se to par med tjeld 
som begge hadde fått fram tre unger hver.
Ungene var for lengst flygedyktige.
Bare nebbfargen og fargen på beina skilte dem fra de voksne.

Et par fiskemåker hadde vært ekstra sein ute med årets ungeproduksjon.
De to dunungene bruker nok enda noen uker
før de er flygedyktige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar