tirsdag 4. juli 2017

Hekkende sangsvaner i Vålådalen


Sangsvaner på hekkeplass (Bilde 1 - 2)





Vålåforsen


Storvokst furu


Fra gårturen opp for Ottsjö og mot Hållfjället (Bilde 5 - 10)

















Stokkand med unger


Tamrein


I forrige uke gikk fototuren over grensa til Sverige,
nærmere bestemt inn i Vålådalen ikke langt unna Åre.

Dette er et naturområde vi ofte har besøkt, og som har mye å by på.
Denne gangen ble det ikke særlig stor uttelling når det gjelder fugl.
Det var faktisk forbausende stille i fjellet.
Det litt grå og kalde været har kanskje litt av skylda for det.

Den mest spennende opplevelsen ble det hekkende sangsvaneparet jeg kom over.
Ikke langt unna bilvegen, ute ved ei lita tjønn på myra,
hadde sangsvaneparet bygd reir.
Det ene individet lå og varmet eggene (eller nyklekte unger?),
mens det andre holdt vakt like i nærheten.

Selv gikk jeg noen få meter fra bilen,
holdt meg inne i skogkanten og brukte langtela på kameraet.
De to bildene jeg viser her er i tillegg noe croppet.

For man skal være ekstra forsiktig med å forstyrre et sangsvanepar på hekkeplassen!
Aller helst burde jeg bare ha kjørt videre.
Uansett, sangsvanen på reiret lå rolig og ruget videre da jeg raskt trakk meg tilbake.

De to siste bildene i denne serien, stokkanda med unger og de to tamreinene,
er ikke tatt i Vålådalen.
Stokkanda holdt til i den lille lagunen ved Ånnsjön i Åre,
mens tamreinen er fra Brekkenområdet ved Røros.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar