onsdag 2. desember 2015

Flere bilder av hønsehaukene på Skatval


Hønsehauk hann (Bilde 1 - 5)














Hønsehauk hunn (Bilde 6 - 15)




























Heldagen sammen med hønsehauk-paret, fra det nye fotoskjulet til Tom Roger Østerås og Svein Wik på Skatval, resulterte i mange bilder i løpet av de fem hele timene hvor haukene var ned på åtet (kråka). Se forøvrig det forrige innlegget!

Her har jeg prøvd å finne fram noen flere bilder, av både hannen og hunnen.

Flere av bildene som jeg viser, er i kvadratisk format.
Det synes jeg kan passe godt til noen av disse bildene.

Den mye mindre hannen var først ute, og var der i "bare" en time.
Dermed ble det ikke sa mange bilder av han.
Hannhauken prøvde flere ganger å få med seg den fastgjorte kråka.
Det lyktes han ikke med, men gjorde flere av bildene litt mere "flaksende".

I hvor stor grad du liker det siste bildet av hannen (det veldig uskarpe), hadde det vært morsomt å høre litt om. (Det går an å legge igjen en kommentar som "anonym" i kommentarfeltet under.)

Hunnen spiste seg god og mett i løpet av dagen.
Dermed måtte noe ut igjen, noe jeg fikk fanget på det ene bildet.

Legg forøvrig merke til hvor "rund" hun etter hvert ble.
På det siste bildet likner hun mer på en pingvin i formen, der hun sitter oppå restene av kråka.

7 kommentarer:

  1. Hei!
    Dette var fantastiske bilder av HAUKENE jeg likte bilde 4 best. Kunne gjerne tenkt meg og få opplysning om objektiv og ISO blender osv.
    Blir vel en tur til skjulet i første del av 2016, jeg var på ørne skjulet i Mediådalen etter at du hadde lagt ut bilder i vår. Jeg fikk også fine bilder av Ørn. Dessverre fikk jeg bare bilder av en ørn.
    Hilsen Thor-Aksel Hagen, Vikhammer

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren, Thor-Aksel! Til disse bildene brukte jeg en 500/4 og en 200-500/5.6. På grunn av dårlig lys skrudde jeg opp ISO til mellom 3200 og 1600. Det ga lukkertider ned mot 1/60 sek. på det beste. "Kluet" var å ta mange bilder, og særlig da haukene satt i ro. To solide svinghoder montert på solide og tunge plater i skjulet gjorde også sitt.

    SvarSlett
  3. Anonym7/12/15

    Mange blinkskudd også her, Einar! Og mange egner seg, som du sier, godt i kvadratisk format. Sikkert mange meninger om bildet der hele fuglen er uskarp. Jeg skulle gjerne hatt noe å feste blikket på der, fortrinnsvis hodet. Du har jo flere bilder der hodet er skarpt, og vinger uskarpe. Funker bedre det, synes jeg i hvert fall. Men som sagt sikkert mange meninger ute og går der…

    SvarSlett
  4. Takk for kommentarene til dere også Terje og Gunnar!

    SvarSlett