torsdag 12. september 2013

Traner, brushaner, blomsterflue og honningbie


Traner på stubbåker i Stjørdalen (bilde 1 - 5)










Brushaner i Halsøen


Vanlig solflue på Dregsetsve


Honningbie på Dregsetsve

Denne uka har jeg fått festet noen nye motiver på brukken i kameraet.

Ved Øfsti i Hegra litt oppe i Stjørdalen kom jeg over 23 traner i en flokk.
Flokken tok etter hvert til vingene og flyttet seg til nabojordet litt lenger unna bilen min og vegen jeg kjørte på.

I det gamle elveløpet i Halsøen, har noen brushaner holdt til denne uka.

I egen hage ble det et par bilder av to andre arter med vinger...

Vanlig solflue har nok utstyrt seg med disse fragene for ikke å bli angrepet,
og mine honningbier finner fortsatt godsaker i hagen vår.

2 kommentarer:

  1. Anonym15/9/13

    Bra knippe bilder - artige fluktbilder av tranene! Registrerer bare 2 årsunger, mulig det har vært en noe laber hekkesuksess i år. Har heller ikke registrert mange unger i flokkene...

    SvarSlett
  2. Takk, Terje! Har nok vært et heller skralt hekkeår for tranene. Var jo rimelig sein og kald vår/forsommer.

    SvarSlett