søndag 22. september 2013

Grågjess,stær og kaie i høstlandskapet


Grågås (Bilde 1 - 5)










Stær (Bilde 6 - 8)






Kaie

Søndagens fotoutflukt resulterte i noen fuglebilder.

Innerst i Falstadbukta, ved Ekne i Trondheimsfjorden, holdt sikkert over 2000 grågjess til på vannflata og i strandkanten da det var flo sjø.

Jeg trodde jeg skulle få til å "snike" meg litt innpå dem fra et lite høydedrag ved vegen.
Ei av grågjessene tok raskt til vingene. 
Dermed fulgte hele flokken etter.
Det ble det noen fluktbilder av.

Nå er det vel ikke bare bra å skremme grågjess på denne måten...
Det hører med til historien at gjessene landet igjen bare et par hundre meter unna.

I Stjørdal sentrum, langs vegen ut mot havna, kom jeg over en flokk med stær.
Fra bilvinduet ble det noen bilder av dem, sittende i høstlige busker.
Stæren har en stilig fjærdrakt nå om høsten, langt unna sin noe mer svarte vårdrakt.

Et bilde av kaie fra forrige helg får avslutte dette innlegget om fugler.
Bildet tok jeg i kulturlandskapet ute på Skatvalslandet.

4 kommentarer:

  1. Hei Einar!Veldig fine bilder:)Spesielt godt likte jeg stæren i høstdrakten.Også Kaien.Den har jeg alldrig sett før.Spesiell fugl.Du fikk nå mye ut av fototuren din og veldig fin serie.
    Hilsen Anita

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Anita! Kaia har blitt mer og mer vanlig i Stjørdal. Nå er det ikke uvanlig å se store flokker av den, på opp mot 100 individer.

    SvarSlett
  3. Anonym24/9/13

    Mye bra her! Kikket nøye etter annet enn grågås, og det gjorde vel du og regner jeg med. Hadde for øvrig snøgås i Gaulosen i dag. Erling og jeg hadde tartarpiplerke på Frøya søndag. Apropos fugl...

    SvarSlett
  4. Takk, Terje! Har planer om en tur i Gaulosen i morgen (onsdag) + Baklidammen (bever).

    SvarSlett