onsdag 20. juni 2012

Stjørdalsbilder med nye Nikon D800















Her er mine aller første bilder tatt med Nikon D800, et kamera jeg fikk i hus sist helg.
Objektivet jeg brukte på disse sju bildene var AF-S Nikkor 24-70/2.8

Bildene er tatt under ei kort ettermiddagsøkt rundt på Skatval og inn mot Stjørdal sist lørdag, i overskyet vær.

Bildene viser (fra toppen): Steinvikholmen, Mot Fættenfjorden/Langstein, Stjørdal havn, Mot Langøra, Skog opp for Molovika og to bilder av ulike bregnearter ved Molovika.

På denne turen tok jeg beskjedne 23 bilder på høyeste oppløsning og RAW.
Tilsammen utgjorde de 1,1 GB, med andre ord STORE bildefiler.

Hva ser jeg av forskjeller fra de andre kameraene jeg har?

Kort oppsummert:
Mer saftige farger, særlig grønt og utrolig rikt på detaljer/skarphet.
Alle bildene er forøvrig tatt på frihånd.

Problemene oppstod da jeg skulle laste bildene inn på MAC´n og Iphoto.
Versjonen jeg har brukt hittil, ville ikke importere filene.
Dermed måtte jeg oppdatere operativsystemet, da det gamle ikke støttet den nye versjonen av Iphoto.
Passordet måtte nullstilles og et nytt velges.
Til slutt kunne jeg kjøpe og installere både det nye operativsystemet og den nye Iphoto´n.
Gikk noen timer foran skjermen til alt dette!

Men, nå er jeg i gang med det nye kameraet!
Tror nok at jeg ikke bare vil bruke dette.
Fortsatt vil jeg ta de fleste bildene med D700,
og D300s til avisjobbinga for lokalavisa...

5 kommentarer:

  1. Anonym21/6/12

    Jag var glatt överraskad av mina bilder med D800! Men Dina bilder med D800 är rent imponerande! Jag förväntar mig mycket från Dig framöver. Håller för övrigt helt med Dig! Trevlig Midsommar och lycka till med D800.

    SvarSlett
  2. Anonym21/6/12

    Fine farger og flott landskap! Kos deg videre med nytt kamera!

    SvarSlett
  3. Bildene var utrolig bra og topp kvalitet, og i samtidig mange gode tips gitt det bli en investering av D800 i nær framtid. Kameraet får toppskår av de som har testet ut det, og slik jeg forstår deg slutter du deg inn i den rekken. Knillknall Einar ;-)

    SvarSlett
  4. Takk for alle de hyggelige kommentarene! Joda, tror dette kameraet blir en positiv overraskelse!

    SvarSlett
  5. Fina landskapsbilder !

    SvarSlett