lørdag 2. juni 2012

Dobbeltbekkasinene sloss om tomtegrensene








I og med at dobbeltbekkasinene sto på i hele 11 timer denne natta (se forrige innlegg),
fikk jeg også bilder av mer enn enkelthanner i spillpositurer.

Hannene på en dobbeltbekkasin-leik har sine faste "tomter" på bakken.
Krysser en annen hann grensa, blir det liv, med bortjaging og gjerne slossing.

I dette blogginnlegget har jeg samlet noen av sloss-bildene.

Det var bilder som det ikke bare var enkle å ta.
Som ellers hos dobbeltbekkasinene, skjedde det utrolig raskt.

Hannene flakset mot hverandre.
Det hele så "dramatisk" ut.
I virkeligheten var det skinnangrep som var over på noen få sekunder.

Flere av bildene er tatt med normalzoomen på kameraet.
Slosskampene foregikk gjerne like utenfor teltduken, nesten så jeg kunne ha tatt på dem...

Jeg konstaterte at hannene ikke lot seg forstyrre i det hele tatt av noen skarve doghousetelt!

2 kommentarer:

  1. Du holdt varmen i doghouseteltet... Jeg regner med at dobbeltbekkn skapte så mye liv og røre at spenningen rundt leiken holdt deg i og de andre i varmen tross rikt snøfall... Dette får jeg prøve å få med meg ved en passende anledning... og så knallbra bilder som du leverer.

    SvarSlett
  2. Dette MÅ du prøve å få med deg!!! Store saker, med relativt små fugler... Lurt å bestille til Terje Kolaas i god tid før neste år!

    SvarSlett