onsdag 16. oktober 2024

Levende og døde rådyr og fint høstlys over Skatval, 15.10.2024


Rågeit med kje (Bilde 1 - 3)



Råbukk og rågeit

Restende av et gaupetatt rådyr

Skjærer forsynte seg av rådyrskrotten

Høstfarger på svartsurbæra

Høst i skogen

Bjørk 1

Bjørk 2

Høst ved Dregsetsve

Forbordsfjellet i morgenlys

Mot sentrum av Skatval og Forbordsfjellet

Morgenlys

Vingestranda, mot Fosenfjellene

Kulturlandskap på Skatval i morgenlys


Tirsdag denne uka var det ekstra vakkert over Skatval, med et par kuldegrader og nær skyfri himmel. Det ga noen flotte stemninger rundt omkring i bygda vår.

Denne morgenen hadde jeg sittet for andre dag på rad, ved et gaupetatt rådyr, i håp om at gaupa skulle dukke opp nok en gang på byttet sitt. Det skjedde ikke, verken mandag kveld eller tidlig tirsdag morgen. 

Årsaken var tydelig da jeg gikk bort til restene av rådyret i åkerkanten. Der var det ikke mye igjen av rådyret som gaupa felte for noen dager siden. Det skyldtes nok at gaupa allerede hadde spist mye på skrotten. Resten var det kråker og skjærer som tok seg av.

Seinere tirsdag morgen fikk jeg noen nye bilder av levende rådyr ved et par andre steder på Skatval.

Jeg traff også på noen rådyrjegere. Vi var enige om at det på Skatval er mye rådyr denne høsten. Det har ført til at flere gauper har vandret rundt i bygda, på jakt etter favorittmaten sin. Naturlig og riktig det også. Slik det har vært denne høsten, ser det ut til å være nok rådyr til både gauper og jegere.

For ordens skyld: Det er ikke nytt at gaupa er innom bygda vår. Slik har det vært i mange år. Med stor rådyrbestand dukker det gjerne opp noen gauper. Det betyr ikke at det jaktes ulovlig på dyrene. Gaupa får være i fred dere den går for å finne maten sin. Ofte godt skjult og viser seg bare glimtvis. Selv har jeg aldri kommet over gaupe på mine mange turer rundt i bygda de siste vel 20 årene. Den gaupa jeg fikk sett og tatt bilder av tidligere i høst, forøvrig ikke på Skatval, var ett individ jeg fikk tips om og som kom tilbake til rådyret den hadde tatt flere dager på rad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar